Zašto je nacionalizam besmislen?

Mislila sam da smo kao društvo prevazišli glupost oko razlika između nacija, ali prevarila sam se. Sinoć mi je neko rekao da su Slovaci glupi, a od Mađara treba bežati glavom bez obzira. To me podstaklo da kažem svoje mišljenje na tu temu.

Od kad znam za sebe čoveka gledam po tome kako tretira ljude oko sebe i po tome kakav silhouette-1304141_1920je prema sebi. Nikada nisam čoveka tumačila po njegovoj nacionalnosti, tj. po tome odakle potiče. Smatram da je čovek individualno biće i da su u svakoj državi ljudi isti. Svuda ima i dobrih i loših, ako dobro i loše uopšte postoji. Zapravo, odavno znamo da ne postoji, ali nam je lakše da se na taj način izražavamo kako bismo klasifikovali ono što nam odgovara i ono što nam ne odgovara. Recimo.

Dakle, poznajem divne Slovake, poznajem divne Mađare. Poznajem isto tako i one druge. Poznajem puno loših Srba, a poznajem i puno dobrih. Klasifikovati ljude po njihovom mestu rođenja, ili po njihovim precima, nešto je najgluplje na svetu. Ljudska priroda je takva kakva je bez obzira na pripadnost nekoj naciji.

Pre neki dan sam naišla i na fenomenalan kratak film na tu temu. Istraživači su pozvali dnkdesetine ljudi iz različitih zemalja intervjuišući ih pojedinačno. Svako je govorio sve najbolje o svojoj naciji pritom veličajući sebe, a sve najgore o okolnim nacijama, posebno ako su sa njima u konfliktu još od davnina. Jedan čovek se čak osmelio da kaže da je on bolji od svih drugih ljudi samo zato što je sa Islanda. Istraživači su se na momenat šokirali, ali sam ubeđena da im je bilo izuzetno drago kada su mu na kraju otkrili istinu tako što su ispitali njegov DNK. Ispitali su svačiji DNK pomoću analize pljuvačke. Svako od njih je bio mešanac. Baš niko nije bio 100% iz zemlje koju su toliko veličali, a da stvar bude još bolja – većina je nosila procenat upravo one nacije koju su toliko mrzeli. Poenta filma je da smo svi mi rođaci na neki način i da je besmislena međusobna mržnja samo na osnovu nacionalnosti.

S tim u vezi ne vidim ama baš nijedan razlog zašto bih mrzela Hrvate, Mađare, Slovake… Ne vidim nijedan razlog zašto bih mrzela bilo koga, pa čak i onog čoveka koji mi nanese nekakvo zlo, ako zlo uopšte postoji. S obzirom da se sve vrti, sve se i vraća. Ako mi neko učini nešto nažao, vratiće mu se. A na meni je da oprostim i zbog sebe i zbog tog nekog.

Da li je ovde reč o nacionalizmu ili o šovinizmu, meni je manje važno 🙂 Tumači kako ti je drago, ali se nadam da je poenta jasna.

Ispod možeš pogledati filmić o kom sam pričala.

Komentariši

