Stvari koje nikako ne smete govoriti svojoj deci

Obično se dvoumim da li da prevedem ovakve, ili slične tekstove, jer se o tome ionako već govori decenijama unazad. Ipak, sada mi se ovaj tekst čini prigodnim…

Najteže od svega, za neke, je da budu hrabri i priznaju da greše. Često izgovaraju neke reči iz navike ili frustracije; čak i iz dobre namere koja je zapravo proizvela kontra efekat.

Reči koje izgovaramo ne možemo povući, ali barem ih možemo postati svesni i prestati ih koristiti odmah.

Kao primer se može navesti odgajanje deteta i ono što mu roditelji govore iz navike, nečim iznervirani ili iz dobre namere. Pa, slede brojne rečenice koje smo svi mi čuli barem jednom od makar jednog roditelja.

“Nemoj biti tužan/ljut/uznemiren.” – Ne možemo mi da biramo kako ćemo da se osećamo! Naučite decu da funkcionišu kroz emocije, a ne da ih poriču, ili čak ignorišu.

“Ti mnogo bolje čitaš od Koste.” – Ne ohrabrujte svoju decu da se porede sa drugima, već im pomozite da se fokusiraju na sopstveni razvoj.

“Ti si moj anđeo!” – Ovo daje uverenje vašem detetu da vi očekujete perfekciju od njega. Sudeći po studijama sa Univerziteta u Ohaju, česta upotreba takve ili slične rečenice dovodi do smanjenja samopoštovanja kod vašeg deteta i promoviše strah od neuspeha. Umesto toga, probajte samo da ih volite u celoj njihovoj nesavršenosti.

“Zašto ne možeš da budeš malo više kao Jovana?!” – Vaše dete je jedinstveno, predivno i specijalno. Ohrabrujte ih da budu najbolja verzija sebe, a ne nečija kopija.

“U redu je, znam da nisi hteo da šutneš brata.” – Naravno da je hteo. Saznajte zašto.

“Trebalo bi da te je sramota!” – Ako je po studijama sa Univerziteta u Mičigenu, posramljena deca kasnije postaju prkosna i agresivna.

“Ovako mi vaspitavamo generacije u našoj familiji i ja sam ispao prilično dobro.” – Ideja da je nešto oduvek rađeno na određeni način NIJE dovoljno dobar razlog da bi se isto nastavilo.

“Dok god živiš ovde, živećeš po mojim pravilima!” – Vaše dete se može pozvati na ove pretnje i pobeći. Ako kojim slučajem ipak ostane, osećaće se zarobljeno i nepoželjno u sopstvenoj kući.

“Zato što ja tako kažem!” – Ako vas vaše dete pita, odvojte vreme da mu objasnite. Jer, da li biste vi sledili nešto što vam neko kaže, a da to niste razumeli ili se prosto sa tim ne slažete?!

“Činiš me ljutom/tužnom/frustriranom. Opterećuješ me!” – Vaše dete nije odgovorno za vaše emocije. Ovakve fraze ih uče da isto to i oni urade; da prebace krivicu na drugoga ako se osećaju loše.

“Jooooj, šta sad hoćeš?!” – Učite svoju decu da su njihove potrebe važne, jer će im to pomoći da izrastu u osobe koje mogu da se brinu same o sebi.

“Smiri se, nije to ništa važno.” – Možda nije važno vama, ali njima itekako jeste. Ako želite da sa vama dele velike stvari kada porastu, morate da slušate njihove male stvari sada. Jer za njih, sve je važno.

“Super je što si dao gol danas, možda ćeš sutra dati dva.” – Slavite uspeh. Nemojte ga umanjivati time što očekujete više.

“Roditelji deci mogu samo dati dobar savet, ili ih izvesti na pravi put, ali konačno formiranje ličnosti leži samo u njihovim rukama.” – napisala je Ana Frank

 

Komentariši

